Her kan du bryne deg på et tilfeldig utvalg oppgaver hentet fra alle oppgavene til hele boken. Utvalget blir generert på nytt hver gang du åpner dokumentet.
1. Et marked med mange kjøpere og bare få selgere (produsenter) er et eksempel på
2. En stigende tilbudskurve betyr at
3. Markedsmekanismen ('Loven' om tilbud og etterspørsel)
4. Budsjettbetingelsen din er
6. Hvis Embla er villig til å betale opp til 25 kroner for én Cola Light, og opp til 20 kroner for den neste og opptil 17 kroner for den tredje og dagens pris er 17 kroner, hva er Emblas konsumentoverskudd om hun kjøper tre Cola Light?
8. Bedriftens tilbudskurve i det korte løp er
9. Hva er det av det følgende som ikke er en forutsetning for at vi skal ha fullkommen konkurranse?
10. Hva er det av det følgende som ikke er en form for markedssvikt?
11. Ved innføring av en avgift er tapet for konsumentene og produsentene til sammen
12. Elastisk tilbuds- eller etterspørselskurve fører til, cet. par.
13. En produsent har markedsmakt når hun
14. Prisdiskriminering går ut på å
16. Monopolistisk konkurranse avviker fra frikonkurranse fordi
17. Hvilke av det følgende gir ikke positive eksterne virkninger?
18. At et gode er ekskluderende betyr at
19. Innføring av effektivt prisgulv (minstepris)
20. Velferdsvirkningen av effektivt pristak er